Pre školy sú pripravené učebné materiály k nasledovným témam:
1. tematický celok: Hygiena potravín (PROJEKT)
Vďaka tejto lekcii sa žiaci oboznámia s problematikou správneho skladovania potravín. Naučia sa, ako čo najlepšie rozmiestniť potraviny v chladničke a naopak, ktorým potravinám vyhovujú izbové teploty. Dozvedia sa, ako narábať s potravinami pred ich prípravou, čo by si mali všímať na obaloch potravín (zloženie, dátum spotreby a minimálna trvanlivosť) a prečo je dôležité mať čisté ruky za každých okolností.
2. tematický celok: Vyvážená strava (PROJEKT)
Jesť pestro znamená, že človek jedáva dostatočné množstvo rôznych druhov potravín, ktoré obsahujú dôležité živiny. Žiaci sa v tejto lekcii oboznámia so základnými živinami, v ktorých potravinách sa nachádzajú a prečo sú pre naše telo také dôležité (bielkoviny, tuky, sacharidy, minerálne látky a voda). V pestrej strave nájdeme všetko od ovocia až po zeleninu, mäso, oriešky, ryby alebo ryžu. Pomocou zdravého taniera sa žiaci naučia, v akom množstve by sme mali jednotlivé potraviny konzumovať, aby naše telo mohlo správne fungovať.
3. tematický celok: Ovocie a zelenina (PROJEKT)
Táto lekcia žiakom priblíži, prečo je také dôležité mať vo svojom jedálnom lístku dostatok ovocia a zeleniny. Dozvedia sa, ako by mal vyzerať zdravý tanier, kedy počas dňa by sme mali konzumovať ovocie a kedy zeleninu. V lekcii sa oboznámia tiež s tým, aký je rozdiel medzi lokálnymi a dovážanými potravinami, ktoré bežne konzumujeme. Vďaka kalendáru sezónnych potravín si pripomenú, kedy u nás dozrievajú rôzne druhy ovocia a zeleniny.
4. tematický celok: Riziká nevhodného stravovania (PROJEKT)
Ide o poučnú lekciu, ktorá žiakom opisuje základné poruchy zlého stravovania, ako je porucha príjmu potravy, prejedanie sa či málo pohybu a tekutín, s ktorými sa môžu stretnúť oni sami alebo ich kamaráti. Dozvedia sa, prečo je pre správne fungovanie tela taký dôležitý príjem živín a dostatok tekutín, no zároveň, ako sa takýmto problémom vyhnúť.
5. tematický celok: Pitný režim (PROJEKT)
Lekcia, ktorá žiakom pútavo priblíži jednu z najdôležitejších zložiek nášho tela – vodu. V jej úvode si žiaci pripomenú čo to vlastne voda je a aké dôležité funkcie zohráva v ľudskom organizme. Neskôr sa hravou formou dozvedia, aké dôležité je dodržiavať pravidelný pitný režim a akými rôznymi spôsobmi nám telo dáva najavo nedostatok tekutín. Interaktívna hra na záver lekcie preskúša vedomosti žiakov o tom, ktoré nápoje sú pre telo najvhodnejším zdrojom tekutín.
6. tematický celok: Energia (PROJEKT)
Vďaka tejto najnovšej lekcii sa žiaci hravou formou naučia, aké živiny potrebujú na to, aby mali dostatok energie, vládali sa hýbať, športovať, hrať sa či učiť. Žiaci tak bližšie nazrú do sveta sacharidov, tukov a bielkovín, ktoré prijímajú práve z potravy. Dozvedia sa, v akých potravinách sa jednotlivé živiny nachádzajú, ako vyzerá ich delenie, ale aj to, v akom množstve by ich mali konzumovať a ako ich správne rozdeliť do jednotlivých chodov dňa.
1.tematický celok: Vyvážená strava (VOLITEĽNÝ PREDMET)
Prvý tematický celok zahŕňa 6 vyučovacích hodín. Žiaci na konci tematického celku dokážu/budú vedieť: vysvetliť, prečo telo človeka potrebuje živiny, odlíšiť základné funkcie jednotlivých živín na veku primeranej úrovni, identifikovať potraviny obsahujúce „zdravé a nezdravé tuky“, vysvetliť (na veku primeranej úrovni), prečo máme niektoré potraviny konzumovať obmedzene, aplikovať vedomosti o vyváženej strave pri nakupovaní a stravovaní, zostaviť jednoduchý jedálny lístok, v ktorom je akceptovaná požiadavka vyváženej stravy.
2. tematický celok: Pitný režim (VOLITEĽNÝ PREDMET)
Druhý tematický celok zahŕňa 5 vyučovacích hodín. Žiaci na konci tematického celku dokážu/budú vedieť: vysvetliť význam a funkcie vody v tele človeka, identifikovať podmienky, od ktorých závisí potrebné denné množstvo prijatých tekutín, vypočítať, koľko tekutín by mal prijať za jeden deň, naplánovať denný pitný režim, spozorovať možný prejav nedostatku tekutín na veku primeranej úrovni, vybrať vhodné nápoje do svojho pitného režimu, odlíšiť potraviny s obsahom väčšieho/menšieho množstva vody, za pomoci učiteľa naplánovať, realizovať a vyhodnotiť prieskum o pitnom režime žiakov/súrodencov/rodičov.
3. tematický celok: Ovocie a zelenina (VOLITEĽNÝ PREDMET)
Tretí tematický celok zahŕňa 5 vyučovacích hodín. Žiaci na konci tematického celku dokážu/budú vedieť: vysvetliť význam ovocia a zeleniny pre telo človeka, odlíšiť lokálne a dovážané potraviny, posúdiť výhody konzumácie sezónnych potravín, posúdiť výhody konzumácie lokálnych potravín, aplikovať vedomosti o ovocí a zelenine pri príprave optimálnej sezónnej desiaty/jedla v priebehu dňa, naplánovať a uskutočniť prieskum o konzumácii ovocia a zeleniny žiakov, zaznamenať, vyhodnotiť a prezentovať informácie získané v prieskume.
4. tematický celok: Riziká nevhodného stravovania (VOLITEĽNÝ PREDMET)
Štvrtý tematický celok zahŕňa 5 vyučovacích hodín.
Žiaci na konci tematického celku dokážu/budú vedieť:
spozorovať konzumáciu nadmerného alebo veľmi malého množstva jedla u seba/súrodencov/rodičov,
vysvetliť niektoré dôvody poruchy príjmu potravy na veku primeranej úrovni,
argumentovať o význame pravidelnej pohybovej aktivity v súvislosti s obezitou,
posúdiť na veku primeranej úrovni vplyv nedostatku pohybu na ľudské telo,
aplikovať poznatky o rizikách nevhodného pitného režimu vo svojom stravovaní,
navrhnúť pravidelnú pohybovú aktivitu vo svojom dennom režime.
5. tematický celok: Energia (VOLITEĽNÝ PREDMET)
Piaty tematický celok zahŕňa 4 vyučovacie hodiny.
Žiaci na konci tematického celku dokážu/budú vedieť:
porovnať základné živiny ako zdroje energie pre telo človeka,
jednoducho odlíšiť množstvo energie, ktoré spotrebuje telo človeka v závislosti od pohlavia, hmotnosti, veku,
vysvetliť na veku primeranej úrovni vplyv nevyužitej energie na zdravie človeka,
zdôvodniť význam pohybu v súvislosti s ukladaním nevyužitej energie v tele človeka.
6. tematický celok: Hygiena potravín (VOLITEĽNÝ PREDMET)
Šiesty tematický celok zahŕňa 4 vyučovacie hodiny.
Žiaci na konci tematického celku dokážu/budú vedieť:
dodržiavať správne hygienické postupy pri manipulácii s potravinami,
správne uskladniť rôzne potraviny v chladničke i mimo nej,
odlíšiť potraviny čerstvé, trvanlivé, pokazené,
nájsť na obale tabuľku zloženia potravín a prídavné látky,
posúdiť dátum spotreby konkrétnych potravín podľa jeho vyznačenia na obale,
dodržiavať správne hygienické návyky v súvislosti s prevenciou ochorení.
Kvíz a zhrnutie učiva k VOLITEĽNÉMU PREDMETU
Záverečná časť predmetu zahŕňa 3 vyučovacie hodiny. Žiaci na záver vyučovacieho predmetu budú vedieť porovnať úroveň svojich nadobudnutých vedomostí a zručností s úrovňou na začiatku školského roka.
30. vyučovacia hodina: Príprava na kvíz
31. vyučovacia hodina: Kvíz
32. vyučovacia hodina: Predmet Viem, čo zjem
7. tematický celok: Potravinový odpad (VOLITEĽNÝ PREDMET)
Siedmy tematický celok zahŕňa 5 vyučovacích hodín.
Žiaci na konci tematického celku dokážu/budú vedieť: vysvetliť na úrovni primeranej veku dôsledky nesprávneho spracovania potravinového odpadu, zdôvodniť význam recyklácie potravinového odpadu, posúdiť správnosť/nesprávnosť svojich návykov v súvislosti s tvorbou a recykláciou potravinového odpadu.
Aby ste získali prístup k úplnej verzii učebných materiálov, musíte školu zaregistrovať a po registrácii byť na webovej stránke prihlásený/-á.